دانلود پروژه معماری سبک باروک
دانلود پروژه معماری سبک باروک
توضیحات:
بازگشت دوباره به ادبيات يونان باستان را « ارمانيسم» يا « جنبش فرهنگ دوستان» ناميده اند.
اومانيست ها ابتدا طرفداران زيادي پيدا كردند اما چون اكثريت مردم زبان لاتين را ياد نداشتند و از آثار آنها چيزي نمي فهميدند و از آنها روي برگرداندند به همين جهت در ميان مردم ادبيات عاميانه و ساده اي به وجود آمد كه داراي فرهنگ عميقي نبود.
نهضت ارمانسيم به صورت تحصيل زبان لاتين و تقليد از آثار شاعران يونان و روم شروع شد. در اين دوره ترجيح دادند كه به جاي زبان ايتاليايي زبان لاتين به عنوان زبان ادبي به كار برده شود.
هدف او مانيست ها اين بود كه روح و طبيعت انساني را با ذوق كلاسيك موافق سازند و انتقاد آزاد را كه قرون وسطي به كلي از آن جلوگيري مي كرد رواج دهند.
اومانيست ها به انسان توجه خاصي نمودند و او را در مركز توجه هنرمندان و فلاسفه ي خويش قرار دادند در حالي كه قبل از آن هنرمندان و فلاسفه ي قرون وسطي با تكيه بر بقاليم كليسا انسان را موجودي گناهكار و حقير مي شمردند.
رنسانس ( احياء تجديد)
يعني نوعي بازگشت به دوران ادب و فرهنگ گذشته است . و يكي از مهم ترين حوادث تاريخ جهان به حساب مي آيد و از زمان زوال زبان لاتين تا اواخر قرن شانزدهم را دوره رنسانس مي نامند . در اين دوران مكتب ها و جريان هايي به وجود آمده اند كه بيشتر آنها را مي توان تظاهرات مختلف هنر باروك به شمار آورد.
باروك چيست؟
باروك نه يك مكتب يا نهضت ادبي مشخص و معين است و نه از نظر تاريخي و جغرافيايي به زمان ومكان معيني محدود است بلكه عنواني است كه از اواخر قرن نوزدهم ، نوگرايان و به يك رشته قالب هاي جمال شناختي در قرون گذشته كه حالاتي خاص و غير عادي داشته اند اطلاق كردند اين كلمه در رشته هاي مختلف هنري ا زجمله معماري مجسمه سازي نقاشي و ادبيات – موسيقي و سينما به كار مي رود.
بنابراين رنسانس حادثه اي بزرگ بود كه هم در انديشه و تفكر بشر و هم از جنبه هنري و ادبي زندگي انسان را متحول كرد. مهد - رنسانس شهر فلورانس ايتاليا بود و اين شهر را روح رنسانس ناميده اند . بزرگان و انديشمندان همچون پترارك – لئونار دو دو اينچي – را فائل – ميكل آنژ در آن جا بوده اند و در فرانسه نيز شاعران و نويسندگان در نيمه دوم قرن پانزدهم با آثاري كه به زبان لاتين بود آشنا شدند بعد از آن با آثار هومر و سوفوكل آشنا شوند و به تقليد از شاعران يونان قديم و روم قديم و شاعران ايتاليايي دوره رنسانس پرداختند و از همين دوره بود كه براي اولين بار اصول و و آييني براي خلق آثار ادبي به وجود آمد و تا قرن هيجدهم نيز ارزش و اعتبار خود را از دست نداد و همين اصول بود كه در آغاز قرن هفدهم باعث ايجاد مكتب كلاسيك شد.
كلاسيسم:
كلاسيسم در سه معني – به كار رفته است
1- به آثار ادبي يونان و روم قديم كه سرمشق آفرينش آثار ادبي قرار گرفت
2- به آثار ادبي گذشته كه با گذشت زمان باز هم قدرت و اعتبار دارند مثل شاهنامه ، تاريخ بيهقي
3- به آثاري كه به علت خصوصيات ارزشمند خود از شهرت و افتخار برخوردار شده اند. هر چند قديمي نباشند.
تاريخچه كلاسيسم:
« كلمه كلاسيك به معني وسيع خود به تمام آثاري كه نمونه ادبيات كشور شمرده مي شود و مايه افتخار اطلاق مي شود[1][1]» ولي آنجا كه بحث ازمكتب هاي ادبي در ميان باشد ديگر چنين معني وسيعي كه منظور نظر نيست. كلاسيسم فرانسه نقطه اوج كلاسيم اروپا ست و اصول كلاسيم را از ايتالياي ها گرفتند.
هنر اصلي كلاسيك اعتباري براي رمان و داستان قائل نبودند. مكتب كلاسيك يك مكتب فرانسوي است. در قرن هفدهم نوشتن به سبك كلاسيك يك ارزش محسوب مي شده است.
دوره حكومت لويي چهاردهم در فرانسه اوج شكوفاي كلاسيسم است اين پادشاه يك هدف داشت و آن هم عظمت فرانسه و عزت شاه بود. بنابر اين همه ملت احساس مي كردند كه رسالت آنها اين است كه به اين هدف برسند زيرا پادشاه به چيزي كمتر ا زآن قانع نبود ( ساختن كاخ ها و باغ هاي شگفت انگيز ، باعث شد فرانسه تجربه اي تازه در خلق زيبايي به دست آورد و بزرگترين هنر پرور تاريخ را لويي چهاردهم شناخته اند
راسين بزرگترين شاعر دراماتيك فرانسه است كه تراژدي هاي او عبارتند از – استر، وقايع آن در ايران مي گذرد 2- اسكندر كبير 3- مهرداد 4- بايزيد
مقدمه:در ابتدا بهتر است تعريفي از واژه باروك داشته باشيم . باروك در معني اصلي خود عبارتست از نامنظم، مرواريد ناصاف و پرپيچ و تاب و يا غير عادي . از نظر منتقدين قرن نوزدهم معماري باروك عبارت است از معماري كلاسيك منحط بي ساختار و داراي تزئينات نمايشي زياد و عجيب و غريب.
اين سبك که در ايتاليا پا گرفت و قسمت اعظم اروپا را هم به زير پوشش خود درآورد. تقريبا از اوايل قرن 17 تا اواسط قرن 18 در بيشتر كشورهاي لاتين گسترش يافت.
باروك نوعي هنر است كه در آن قواعد تناسب رعايت نمي شود و همه چيز بنا به حواس هنرمند نمايانده مي شود
اين سبك هنري داراي روحي از حركت و جنبش است كه نقطه مقابل سكون كلاسيك است. هنرمندان در باروك بر خلاف دوران كلاسيك با احساس خود حركت مي كنند و احساس را مقدم بر عقل مي دانستند.
در معماري باروك ماهيت اصلي آفريده ها عبارتند از :
- ايجاد هماهنگي و هنجار درميان عناصر و مضاميني گوناگون و درهم آميخته
نشان متمايز باروك نحوه فكري و احساسي آن است.
بسط نوعي جهان بيني مخصوص است كه در معماري، خود را در قدرتي نو نشان مي هد؛ قدرتي كه فضاهاي مختلف را با هم مي آميزد و وحدتي شگفت انگيز از تركيب اجزايي متفاوت بوجود مي آورد. لازم به ذكر است اين نوع نگرش در تمامي رشته ها تا از هم گسيختگي ناشي از عصر صنعت باقي ماند.
- طراحي فراخ و در مقياس بزرگ در فضايي شكوهمند و ابهت انگيز
- تعبيه فضاي كلي در مركز و منظم كردن ساير فضاها به سمت آن
- به خدمت گرفتن عناصر اصلي پيكرتراشي و نقاشي و ساير هنرهاي تزئيني براي ايجاد اثري كامل
يكي از دلايل پيدايش پيكره سازي باروك نقش مقابل بين باروك و كلاسيك گرايي بود . پيكره سازي هم در نشان دادن معجزات دين مسيح كمال مي یابد و بازتابي از نوعي اشتياق براي اعجاب انگيزي است.
استفاده از عناصر تزييني و نمايان كردن هر چه بيشتر فواره ها و آب نما ها در معماري باروك بسيار متداول بوده است . بعد ها اينگونه برخورد با آب و استفاده نمادين از مجسمه سازي در شهر سازي و ميادين باروك نيز مرسوم شده است
اين كاخ با مقياسي وسيع مستلزم ساختن كاخي بزرگ و شهركي اقماري پيرامون آن در پاركي وسيع بود. اين بنا به طول 400 متر در محور عمودي كه بر محور شرقي– غربي از شهرك و پارك مي گذرد، قرار دارد.
در اين كاخ نيز همانند ساير بناهاي سبك باروك فرانسه تزئينات داخلي از اهميت به سزايي برخوردارند.
در محوطه خارجي اين كاخ نيز از پيكره ها و آب نماهاي بسياري بعنوان نقاط شاخص ديد و منظر و جهت ايجاد تنوع بصري در منظر و ايجاد احساس جنبش و حركت در فضا بهره گرفته شده است
در اواخر قرن هفدهم مشاهده مي شود كه جهان بيني دوران باروك در رشته رياضي متوجه بينهايت به عنوان پايه اي براي محاسبات علمي مي شود . در نقاشي و معماري بينهايت به معني ترسيمي و هندسي آن در پرسپكتيو مورد استفاده قرار مي گيرد تا تاثيري هنرمندانه بيافريند. كاربرد هنرمندانه بينهايت در طبيعت که با معماران منظره ساز فرانسوي اواخر قرن هفدهم آشكار گشت براي نخستين بار در باغ ها جاده هاي عريضي ديده مي شود كه به عنوان عوامل اصلي معماري بكار رفته اند و اين باغ ها را آشكار ا به فضاهاي بي پايان ، هدايت مي كنند. ورساي با جاده خيره كننده اش كه راه به پاريس مي برد مثالي باعظمت ، از آفرينش اين معماران فرانسوي است. اين باغ با اثري كه بر بيننده ايجاد مي كند نمونه اي از دنياي باروك است و تصور هنري بينهايت را در اين دوره باقي نگاه مي دارد
شونبرون
اقامتگاه تابستانی خانواده سلطنتی اتریش، یکی از زیباترین نمونه های کاخ های باروک در اروپاست.
شونبرون نقش ورسای را در امپراتوری اتریش به عهده داشت؛ اما سلسله هاپسبورگ ها با پادشاهان فرانسه متفاوت بود و نمی خواست خود را مانند بت جلوه دهد. به همین دلیل شونبرون هم به عنوان یک قصر و هم به عنوان اقامتگاه خانواده بزرگ حاکم ساخته شد
ساخت این قصر در سال 1696 آغاز شد. دوران طلایی این قصر در زمان ماریا ترزا ملکه اتریش (1780-1717) بود و همزمان با پایان حکومت هاپسبورگ ها به پایان رسید. اما معمار مجموعه، نیکولاس فون پاکاسی، به کار خود در راستای طراحی ورودیه و تاکید بر معماری باروک مجموعه با اشاره هایی از روکوکو ادامه داد. در همین زمان پارک جلوی کاخ کامل شد و به شکل امروزش است درآمد.
امروزه این کاخ به واسطه اهمیت تاریخی، موقعیت منحصر به فرد و مبلمان با شکوهش بخشی از میراث جهانی یونسکو است
از ويژگي هاي بسيار مشهود معماري باروك كه در شونبرون بيشتر مشهود مي باشد. تسلط بر عناصر طبيعي در عين ايجاد ارتباط بين عناصر طبيعي و مصنوع است .اين امر از طريق باغچه هاي هندسي و گلكاري هاي منظم و همچنين شكل دادن به درختچه ها حاصل شده است
نه به این معنا که بناهای باروک دارد بلکه تمام تفکر باروک در مورد طبیعت فضاهای شهری و چگونگی شکل گیری آن را منعکس می کند. سازماندهی فرمال و دیدهای وسیع به سمت عناصر شاخص نشان دهنده تسلط کامل انسان بر طبیعت و قدرت برتر حاکمان است. کاخ ها، کلیساها و مونومان ها مثل مراکز قدرتی نقاط اصلی ساماندهی شهر به شمار می روند.
قصر کارلسروهه در مرکز شهر ستاره ای شکلی که در میان جنگل غنوده، قرار گرفته است. بنای کاخ تقریبا همزمان با ساخت شهر در سال 1715 توسط کارل ویلهلم آغاز شد.
پلان شعاعي و ايجاد مركزيت در آن به خوبي ديده مي شود و مركزيت شعاع ها به ساختمان كاخ منتهي مي گردد . از لحاظ ديد وعمق بينهايت در مقايسه با ورساي كوچك تر بوده و ميدان عمق كمتري دارد . اما تاثير اين نوع تفكر در اين قصر نيز به خوبي مشهود است
محوطه جلوی قصر یک دید کامل از آن به ناظر ارائه می دهد.
طراحی و ساخت این محوطه توسط کریستین ترون در میان سال های 46-1731 به شیوه باروک فرانسه انجام پذیرفت. عناصر شاخص این محوطه تک درختان بزرگ، مجسمه هایی به شیوه از باروک تا مدرن، مونومان ها و فواره ها هستند.
این باغ شش هزار لاله، ششصد و نود سنبل و ششصد میخک دارد که در همان زمان نقاشی های زیبایی از آن ها کشیده شده است. علاوه بر این فواره ها، چشمه ها، آلاچیق ها و غارهای منحصر به فرد این مجموعه توجه افراد را به خود جلب می کند.
جمع بندي
كاخ هاي باروك همگي از باغ تشكيل شده اند. از ويژگي هاي باغ سازي در اين كاخ ها تسلط خطوط هندسي مي باشد كه قاطعيت خطوط هندسي نمايانگر قاطعيت حكومت و هندسه بوده است
از ديگر شاخص هاي باغ سازي و معماري باروك مي توان به موارد زير اشاره كرد:
ايجاد هماهنگي و هنجار درميان عناصر و مضاميني گوناگون و درهم آميخته
فراخ و در مقياس بزرگ در فضايي شكوهمند و ابهت انگيز
تعبيه فضاي كلي در مركز و منظم كردن ساير فضاها به سمت آن
به خدمت گرفتن عناصر اصلي پيكرتراشي و نقاشي و ساير هنرهاي تزئيني براي ايجاد اثري كامل.
و دیگر توضیحات به صورت کامل و جامع.........................
تعداد صفحات پروژه:35
این مطلب در تاریخ: 15 / 8 / 1393 ساعت: 14:25 منتشر شده است
برچسب ها : , ;, Ci fhv, dkj, dkj fhv, lulhvd fhv, n \h, nhkg, \h, \v, باروک, دانلود باروک, دانلود مقاله ای در مورد باروک, دانلود پروژه باروک در معماری, دانلود پروژه معماری باروک, دانلود پروژه معماری سبک باروک, دانلود پروژه پاورپوینت سبک باروک, سبک, سسبک باروک, معماری, معماری باروک, مقاله باروک, پاورپوینت, پاورپوینت انواع سبک ها, پاورپوینت باروک, پاورپوینت سبک باروک, پروژه, پروژه انواع سبک ها, پروژه معماری باروک,